Przejdź do głównej zawartości

Lider, PM, Scrum Master czy kierownik - kto rządzi na projekcie wdrożeniowym?

Wdrożenie systemu klasy ERP jest niezwykle skomplikowanym przedsięwzięciem, które angażuje wiele osób zarówno po stronie klienta jak i firmy wdrożeniowej.


Wśród licznych uwarunkowań sukcesu wdrożenia, jednym z ważnych aspektów jest kierowanie i zarządzanie projektem.


Według Encyklopedii Zarządzania osoba kierująca projektem przeprowadza celowe planowanie i kontrolowanie zadań wchodzących w skład projektu oraz dokonuje odpowiedniej alokacji przydzielonych do realizacji projektu środków, posługując się przy tym odpowiednimi technikami i metodami, aby osiągnąć narzucone wymagania w określonym terminie i po wyznaczonych kosztach.

To sucha teoria.
A co praktyka na to?

Mając za sobą kilkadziesiąt wdrożeń, większych i mniejszych wiem, że zadaniem kierownika  jest nie tylko sprawne organizowanie pracy własnej i całego zespołu, ważnym aspektem jest szybkie i przemyślane podejmowanie decyzji.
Ktoś kiedyś mi powiedział, że jedną z głównych wad w zarządzaniu jest NIE podejmowanie decyzji - lepiej podjąć złą decyzję niż nie podjąć żadnej. Przy podjęciu złej decyzji, mamy szansę ją poprawić, przy NIE podjęciu decyzji nie mamy co poprawiać, być może jest to utracona szansa, a być może każdy członek zespołu podjął w zakresie swojego obszaru swoją niespójną z pozostałymi decyzję.

Manager nie tylko musi kontrolować i organizować prawidłową pracę zespołu.
Manager musi dbać również o dobrą atmosferę w zespole.

W tytule artykułu wymieniłam kilka ról kierowniczych na projekcie, role te są wykorzystywane w różnych metodologiach wdrożeniowych.

Project Manager to specjalista w dziedzinie zarządzania projektami.

Scrum Master - odpowiada za facylitację (moderację) zdarzeń Scrumowych, usuwa przeszkody, które utrudniają pracę zespołową, prowadzi interaktywny proces rozwoju - coaching - członków zespołu w zakresie samoorganizacji i cross-funkcyjności.

Kierownik - (ang. Manager) to planista, organizator, przywódca, kontroler danej organizacji. Jest politykiem reprezentującym zespół, trenerem motywującym i pomagającym zespołowi rozwinąć skrzydła, strategiem oraz administratorem umożliwiającym zespołowi pracę.

Jednak wszyscy Ci managerowi powinni być:

Liderem - Przywódcą - szczególnym rodzajem kierownika, który ma bezpośredni związek z zachowaniami zespołu. Lider to osoba mająca duży wpływ na zespół, który wykonuje polecenia pożądane przez szefa ze względu na więzi, jakie ich łączą.


Lidera zespołu powinny cechować:

Samodyscyplina i samodzielność
Zadaniem kierownika jest dbanie o to, aby poszczególne osoby w zespole były zdyscyplinowane i samodzielnie wykonywały swoje obowiązki.

Asertywność
Kierownik powinien jasno przedstawiać swoje stanowisko, nie obawiać się wyrażania własnego zdania, ale z drugiej strony powinien pamiętać, że inne osoby również mają prawo do posiadania własnej opinii i odmiennych potrzeb.

Zdolność motywowania innych
To całkiem normalne, że zespołowi czasami brakuje motywacji do działania. Kierownik potrafi jednak sprawić, że pracownicy poczują się zmotywowani do wykonywania kolejnych działań

Empatia
Kierownik powinien być empatyczny i rozumieć problemy, z jakimi przychodzą do niego pracownicy

Zdolność łagodzenia konfliktów
Zespół nie będzie działał w pełni sprawnie, jeżeli między jego członkami będą miały miejsce konflikty.

Przestrzeganie zasad etyki zawodowej
Niemalże podstawową cechą, którą powinien posiadać każdy kierownik, jest przestrzeganie zasad etyki zawodowej. Osoba zarządzająca zespołem powinna stanowić przykład odpowiedniej postawy.

Pewność siebie
Kierownik musi znać swoją wartość, mieć świadomość tego, ile potrafi i na jakim stanowisku się znajduje.

Sumienność
Cecha dobrego kierownika, o której nie można zapomnieć, to również sumienność, staranność w wykonywaniu każdego zadania. Kierownik musi pracować niezwykle dokładnie i wykonywać swoje zadania w 100%.

Pasja i zaangażowanie
To także są cechy dobrego kierownika, które powinien posiadać każdy menedżer. Kierownik powinien naprawdę pasjonować się tym, co robi i przekazywać tę pasję współpracownikom. Dzięki temu będą oni czuli, że pracują z człowiekiem zaangażowanym, który wkłada w wykonywanie swoich zadań całe serce.

Kończąc, chcę każdemu, kto zarządza projektem, polecić lekturę dwóch bestsellerowych książek cenionego w Ameryce pisarza i konsultanta z dziedziny zarządzania Patricka Lencioniego.


Pięć dysfunkcji pracy zespołowej to wciągająca i pouczająca powieść biznesowa o przywództwie. Autor koncentruje swój intelekt i umiejętność opowiadania na fascynującym i złożonym świecie zespołów ludzkich. Stworzył porywającą fabułę z pozornie prostym przesłaniem adresowanym do wszystkich, którzy dążą do tego, by stać się wyjątkowymi liderami zespołów.
Opowiadanie Lencioniego  przypomina, że przywództwo wymaga tyleż odwagi, co przenikliwości. W trakcie opowiadania Lencioni odkrywa przed nami pięć dysfunkcji stanowiących samo sedno przyczyn częstych trudności, jakie przeżywane są w pracy zespołowej. Autor nakreśla nam model i etapy działań, dzięki którym będziemy mogli pokonać te przeszkody i budować spójne i skuteczne zespoły.
Tą lekturę po prostu trzeba znać.

Druga książka to Cztery Obsesje wyjątkowego szefa. Patrick Lencioni przedstawia kolejną opowieść o przywództwie, której każdy element jest równie porywający i pouczający, jak wszystkie poprzednie. Tym razem autor skupia się na kluczowej roli przywódcy w budowaniu zdrowej organizacji – często pomijanym, a niezwykle istotnym elemencie życia biznesowego, będącym podstawą trwałego sukcesu. 

Jeśli chcesz podzielić się z nami Twoim doświadczeniem lub szukasz doświadczonego Project Managera  Zapraszamy do kontaktu


Małgorzata Pokornowska-Konopka
Senior Financial Consultant Microsoft Dynamics 365 FO Im-prove

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Microsoft Dynamics 365 - Raport „Wiekowanie zapasów” jako komponent w procesie tworzenia odpisu aktualizującego zapas wolnorotujący.

Jeśli spółka ma na stanie towary, które od dłuższego czasu słabo się sprzedają, to powinna ustalić rzeczywistą wartość tych zapasów, aby prawidłowo wycenić je na dzień bilansowy.  Zgodnie z art. 28 ust. 7 uor trwała utrata wartości zachodzi wtedy, gdy istnieje duże prawdopodobieństwo, że kontrolowany przez jednostkę składnik aktywów nie przyniesie w przyszłości przewidywanych korzyści ekonomicznych. Uzasadnia to dokonanie odpisu aktualizującego wartość składnika aktywów, odpis taki ujmowany jest w rachunku wyników jako pozostałe koszty operacyjne (Wn) w korespondencji z kontem odpisu aktualizującego wartość zapasów (Ma). Opisany w tym artykule Raport „Wiekowanie zapasów” służy do analizy stanów magazynowych pod kątem czasu przechowywania towarów w magazynie – czyli ich zalegania. Raport Wiekowanie zapasów uruchamiany jest z modułu  Zarzadzanie zapasami/Zapytania i raporty/Raporty zapasów fizycznych/Wiekowanie zapasów Przy generowani raportu należy wskazać: ...

Integration of the Polish POSNET fiscal printer with the Dynamics 365 Finance & Operations - Dynamics 365 Retail system (English version)

As s part of the implementation work of the Dynamics 365 Finance & Operations system (D365 Retail), we have completed the integration of the POSNET Thermal HD polish fiscal printer with the components of the Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations system responsible for the Point Of Sale (POS) function such as: Modern POS Cloud POS Hardware Station (Local & Remote) The developed and delivered POSNETLibrary (C # library) allows communication with the fiscal printer using the network interface (TCP) configured using .config files The library supports: a configuration of tax rates, payment methods, printout of fiscal receipts printout of information on the payment methods used, service of discounts, overhead support, printout of additional information, printout of the cash register number, printout of the cashier's identifier, printout of the transaction number in the form of a bar code, printout of the transaction system number, It is p...

Funkcjonalności dedykowane polskiej lokalizacji - Microsoft Dynamics AX/365

System Microsoft Dynamics umożliwia prowadzenie działalności w różnych krajach wykorzystując dostępne w systemie funkcjonalności specyficzne dla kraju/regionu tzn. wynikające z przepisów krajowych oraz UE.