Wdrożenie systemu klasy ERP jest niezwykle skomplikowanym przedsięwzięciem, które angażuje wiele osób zarówno po stronie klienta jak i firmy wdrożeniowej.

Wśród licznych uwarunkowań sukcesu wdrożenia, jednym z ważnych aspektów jest kierowanie i zarządzanie projektem.

Według Encyklopedii Zarządzania osoba kierująca projektem przeprowadza celowe planowanie i kontrolowanie zadań wchodzących w skład projektu oraz dokonuje odpowiedniej alokacji przydzielonych do realizacji projektu środków, posługując się przy tym odpowiednimi technikami i metodami, aby osiągnąć narzucone wymagania w określonym terminie i po wyznaczonych kosztach.
To sucha teoria.
A co praktyka na to?
Mając za sobą kilkadziesiąt wdrożeń, większych i mniejszych wiem, że zadaniem kierownika jest nie tylko sprawne organizowanie pracy własnej i całego zespołu, ważnym aspektem jest szybkie i przemyślane podejmowanie decyzji.
Ktoś kiedyś mi powiedział, że jedną z głównych wad w zarządzaniu jest NIE podejmowanie decyzji - lepiej podjąć złą decyzję niż nie podjąć żadnej. Przy podjęciu złej decyzji, mamy szansę ją poprawić, przy NIE podjęciu decyzji nie mamy co poprawiać, być może jest to utracona szansa, a być może każdy członek zespołu podjął w zakresie swojego obszaru swoją niespójną z pozostałymi decyzję.
Manager nie tylko musi kontrolować i organizować prawidłową pracę zespołu.
Manager musi dbać również o dobrą atmosferę w zespole.
W tytule artykułu wymieniłam kilka ról kierowniczych na projekcie, role te są wykorzystywane w różnych metodologiach wdrożeniowych.
Project Manager to specjalista w dziedzinie zarządzania projektami.
Scrum Master - odpowiada za facylitację (moderację) zdarzeń Scrumowych, usuwa przeszkody, które utrudniają pracę zespołową, prowadzi interaktywny proces rozwoju - coaching - członków zespołu w zakresie samoorganizacji i cross-funkcyjności.
Kierownik - (ang. Manager) to planista, organizator, przywódca, kontroler danej organizacji. Jest politykiem reprezentującym zespół, trenerem motywującym i pomagającym zespołowi rozwinąć skrzydła, strategiem oraz administratorem umożliwiającym zespołowi pracę.
Jednak wszyscy Ci managerowi powinni być:
Liderem - Przywódcą - szczególnym rodzajem kierownika, który ma bezpośredni związek z zachowaniami zespołu. Lider to osoba mająca duży wpływ na zespół, który wykonuje polecenia pożądane przez szefa ze względu na więzi, jakie ich łączą.

Lidera zespołu powinny cechować:
Samodyscyplina i samodzielność
Zadaniem kierownika jest dbanie o to, aby poszczególne osoby w zespole były zdyscyplinowane i samodzielnie wykonywały swoje obowiązki.
Asertywność
Kierownik powinien jasno przedstawiać swoje stanowisko, nie obawiać się wyrażania własnego zdania, ale z drugiej strony powinien pamiętać, że inne osoby również mają prawo do posiadania własnej opinii i odmiennych potrzeb.
Zdolność motywowania innych
To całkiem normalne, że zespołowi czasami brakuje motywacji do działania. Kierownik potrafi jednak sprawić, że pracownicy poczują się zmotywowani do wykonywania kolejnych działań
Empatia
Kierownik powinien być empatyczny i rozumieć problemy, z jakimi przychodzą do niego pracownicy
Zdolność łagodzenia konfliktów
Zespół nie będzie działał w pełni sprawnie, jeżeli między jego członkami będą miały miejsce konflikty.
Przestrzeganie zasad etyki zawodowej
Niemalże podstawową cechą, którą powinien posiadać każdy kierownik, jest przestrzeganie zasad etyki zawodowej. Osoba zarządzająca zespołem powinna stanowić przykład odpowiedniej postawy.
Pewność siebie
Kierownik musi znać swoją wartość, mieć świadomość tego, ile potrafi i na jakim stanowisku się znajduje.
Sumienność
Cecha dobrego kierownika, o której nie można zapomnieć, to również sumienność, staranność w wykonywaniu każdego zadania. Kierownik musi pracować niezwykle dokładnie i wykonywać swoje zadania w 100%.
Pasja i zaangażowanie
To także są cechy dobrego kierownika, które powinien posiadać każdy menedżer. Kierownik powinien naprawdę pasjonować się tym, co robi i przekazywać tę pasję współpracownikom. Dzięki temu będą oni czuli, że pracują z człowiekiem zaangażowanym, który wkłada w wykonywanie swoich zadań całe serce.
Kończąc, chcę każdemu, kto zarządza projektem, polecić lekturę dwóch bestsellerowych książek cenionego w Ameryce pisarza i konsultanta z dziedziny zarządzania Patricka Lencioniego.
Pięć dysfunkcji pracy zespołowej to wciągająca i pouczająca powieść biznesowa o przywództwie. Autor koncentruje swój intelekt i umiejętność opowiadania na fascynującym i złożonym świecie zespołów ludzkich. Stworzył porywającą fabułę z pozornie prostym przesłaniem adresowanym do wszystkich, którzy dążą do tego, by stać się wyjątkowymi liderami zespołów.
Opowiadanie Lencioniego przypomina, że przywództwo wymaga tyleż odwagi, co przenikliwości. W trakcie opowiadania Lencioni odkrywa przed nami pięć dysfunkcji stanowiących samo sedno przyczyn częstych trudności, jakie przeżywane są w pracy zespołowej. Autor nakreśla nam model i etapy działań, dzięki którym będziemy mogli pokonać te przeszkody i budować spójne i skuteczne zespoły.
Tą lekturę po prostu trzeba znać.
Druga książka to Cztery Obsesje wyjątkowego szefa. Patrick Lencioni przedstawia kolejną opowieść o przywództwie, której każdy element jest równie porywający i pouczający, jak wszystkie poprzednie. Tym razem autor skupia się na kluczowej roli przywódcy w budowaniu zdrowej organizacji – często pomijanym, a niezwykle istotnym elemencie życia biznesowego, będącym podstawą trwałego sukcesu.

Wśród licznych uwarunkowań sukcesu wdrożenia, jednym z ważnych aspektów jest kierowanie i zarządzanie projektem.
Według Encyklopedii Zarządzania osoba kierująca projektem przeprowadza celowe planowanie i kontrolowanie zadań wchodzących w skład projektu oraz dokonuje odpowiedniej alokacji przydzielonych do realizacji projektu środków, posługując się przy tym odpowiednimi technikami i metodami, aby osiągnąć narzucone wymagania w określonym terminie i po wyznaczonych kosztach.
To sucha teoria.
A co praktyka na to?
Ktoś kiedyś mi powiedział, że jedną z głównych wad w zarządzaniu jest NIE podejmowanie decyzji - lepiej podjąć złą decyzję niż nie podjąć żadnej. Przy podjęciu złej decyzji, mamy szansę ją poprawić, przy NIE podjęciu decyzji nie mamy co poprawiać, być może jest to utracona szansa, a być może każdy członek zespołu podjął w zakresie swojego obszaru swoją niespójną z pozostałymi decyzję.
Manager nie tylko musi kontrolować i organizować prawidłową pracę zespołu.
Manager musi dbać również o dobrą atmosferę w zespole.
W tytule artykułu wymieniłam kilka ról kierowniczych na projekcie, role te są wykorzystywane w różnych metodologiach wdrożeniowych.
Project Manager to specjalista w dziedzinie zarządzania projektami.
Scrum Master - odpowiada za facylitację (moderację) zdarzeń Scrumowych, usuwa przeszkody, które utrudniają pracę zespołową, prowadzi interaktywny proces rozwoju - coaching - członków zespołu w zakresie samoorganizacji i cross-funkcyjności.
Kierownik - (ang. Manager) to planista, organizator, przywódca, kontroler danej organizacji. Jest politykiem reprezentującym zespół, trenerem motywującym i pomagającym zespołowi rozwinąć skrzydła, strategiem oraz administratorem umożliwiającym zespołowi pracę.
Jednak wszyscy Ci managerowi powinni być:
Liderem - Przywódcą - szczególnym rodzajem kierownika, który ma bezpośredni związek z zachowaniami zespołu. Lider to osoba mająca duży wpływ na zespół, który wykonuje polecenia pożądane przez szefa ze względu na więzi, jakie ich łączą.

Lidera zespołu powinny cechować:
Samodyscyplina i samodzielność
Zadaniem kierownika jest dbanie o to, aby poszczególne osoby w zespole były zdyscyplinowane i samodzielnie wykonywały swoje obowiązki.
Asertywność
Kierownik powinien jasno przedstawiać swoje stanowisko, nie obawiać się wyrażania własnego zdania, ale z drugiej strony powinien pamiętać, że inne osoby również mają prawo do posiadania własnej opinii i odmiennych potrzeb.
Zdolność motywowania innych
To całkiem normalne, że zespołowi czasami brakuje motywacji do działania. Kierownik potrafi jednak sprawić, że pracownicy poczują się zmotywowani do wykonywania kolejnych działań
Empatia
Kierownik powinien być empatyczny i rozumieć problemy, z jakimi przychodzą do niego pracownicy
Zdolność łagodzenia konfliktów
Zespół nie będzie działał w pełni sprawnie, jeżeli między jego członkami będą miały miejsce konflikty.
Przestrzeganie zasad etyki zawodowej
Niemalże podstawową cechą, którą powinien posiadać każdy kierownik, jest przestrzeganie zasad etyki zawodowej. Osoba zarządzająca zespołem powinna stanowić przykład odpowiedniej postawy.
Pewność siebie
Kierownik musi znać swoją wartość, mieć świadomość tego, ile potrafi i na jakim stanowisku się znajduje.
Sumienność
Cecha dobrego kierownika, o której nie można zapomnieć, to również sumienność, staranność w wykonywaniu każdego zadania. Kierownik musi pracować niezwykle dokładnie i wykonywać swoje zadania w 100%.
Pasja i zaangażowanie
To także są cechy dobrego kierownika, które powinien posiadać każdy menedżer. Kierownik powinien naprawdę pasjonować się tym, co robi i przekazywać tę pasję współpracownikom. Dzięki temu będą oni czuli, że pracują z człowiekiem zaangażowanym, który wkłada w wykonywanie swoich zadań całe serce.
Kończąc, chcę każdemu, kto zarządza projektem, polecić lekturę dwóch bestsellerowych książek cenionego w Ameryce pisarza i konsultanta z dziedziny zarządzania Patricka Lencioniego.
Pięć dysfunkcji pracy zespołowej to wciągająca i pouczająca powieść biznesowa o przywództwie. Autor koncentruje swój intelekt i umiejętność opowiadania na fascynującym i złożonym świecie zespołów ludzkich. Stworzył porywającą fabułę z pozornie prostym przesłaniem adresowanym do wszystkich, którzy dążą do tego, by stać się wyjątkowymi liderami zespołów.
Opowiadanie Lencioniego przypomina, że przywództwo wymaga tyleż odwagi, co przenikliwości. W trakcie opowiadania Lencioni odkrywa przed nami pięć dysfunkcji stanowiących samo sedno przyczyn częstych trudności, jakie przeżywane są w pracy zespołowej. Autor nakreśla nam model i etapy działań, dzięki którym będziemy mogli pokonać te przeszkody i budować spójne i skuteczne zespoły.
Tą lekturę po prostu trzeba znać.
Druga książka to Cztery Obsesje wyjątkowego szefa. Patrick Lencioni przedstawia kolejną opowieść o przywództwie, której każdy element jest równie porywający i pouczający, jak wszystkie poprzednie. Tym razem autor skupia się na kluczowej roli przywódcy w budowaniu zdrowej organizacji – często pomijanym, a niezwykle istotnym elemencie życia biznesowego, będącym podstawą trwałego sukcesu.
Małgorzata Pokornowska-Konopka
Senior Financial Consultant Microsoft Dynamics 365 FO Im-prove


Komentarze
Prześlij komentarz